Skip to content back to nav
 
 

3-6 år

 

Barnet har nu lært sin krop godt at kende og har en tydeligere fornemmelse for, hvad det kan magte og ikke magte.

Der er dog fortsat rigtig mange nuancer der fortsat skal læres, så lad barnet hjælpe med alt tænkeligt. Det tager lidt ekstra tid, men hvis du viser barnet, hvordan det kan hjælpe dig og hvis du tager ansvaret for, at I skal hygge jer sammen imens, så får barnet ikke kun mulighed for at øve sine motoriske færdigheder og sin koncentration, men I får også en tættere kontakt til hinanden.

Pas på ikke at overtage den motoriske opgave, fortæl istedet barnet, hvordan det kan lave en opgave på en god måde.

Muskelledsansen/ proprioceptorerne stimuleres ved al bevægelse, men også ved at:  

  • Hoppe i trampolin alene
  • Hoppe ned fra skamler i forskellige højder
  • Leg "vælte statuen", hvor barnet skal stå helt stille i fireknæstående, og den voksne skal prøve at vælte
  • Gå og løbe op og ned af bakker
  • Ballancere på alt tænkeligt
  • Hoppe henover stregerne på fortorvet
  • Hoppe op på kantsten
  • Gå i forskellige underlag foreksempel skovbund, hængebro, strand osv.
  • Gå tit i skoven. Naturen har en beroligende virkning hos Jer alle og kroppen udfordres af det ujævne terræn
  • Kaste bolde i stor vasketøjsbalje eller lign. 
  • Lav egen bowling bane med store flasker

 Barnets hjerne stimuleres også ved mange berøringsindtryk/ taktilsansen:

  • Leg " hvor på kroppen rører jeg ved dig" med lukket øjne
  • Gætteleg: tegn på ryggen
  • Fingermaling
  • Gå bafodet i forskellige miljøer ude som inde
  • Saml en lille pose med ting af forskellige materialer fx. en børste, pensel, en froteklud, hamphandske osv. og lad barnet beskrive om det er hårdt, blødt, vådt osv.

Barnet har også brug for at lære at forholde sig til tyngdekraften /vestibulærsansen. Det er vigtigt at lytte til barnet og respektere dets grænser for at sikre, at det ikke bliver overstimuleret:  

  • Lad barnet gynge
  • Lad barnet trille på forskellige underlag, ned af skrænter
  • Hav en ribbe hængende så barnet selv kan kravle op og ned
  • Lad barnet klatre i træer
  • Lad barnet lade sig trække sig frem maveliggende på sammenfoldet tæppe
  • Hjælpe barnet med at slå kolbøtter ved at sikre at det kigger ind i navlen
  • Hoppe ned fra nederste trappetrin
  • Rutsjebaner

Det er vigtigt at støtte barnet i den finmotoriske udvikling

  • Tilbyd barnet en saks med rundede kanter, hvor i sammen kan klippe i blade og klistre på karton. feks. indkøbsseddel udfra barnets behov eller ønskeseddel
  • Tilbyd barnet en kniv, så det selv kan smøre og skære sin mad over