Skip to content back to nav
 
 

1-3 år

  • Undlad så vidt  muligt at hjælpe barnet rent fysisk! - Støt det i stedet verbalt og ros det.

Børn kan kun lære deres egen krop at kende ved at bruge deres krop. Pas derfor på ikke at gøre for meget for dit barn, men vent i stedet på det og ros det, når det har klaret en opgave som f.eks. selv at kravle op ad trappen eller op på stolen og lignende. Hvis opgaven er svær for barnet, så hjælp det gerne, men pas på ikke at overtage den motoriske opgave fra barnet.

Når barnet selv skal klare en opgave lærer det gradvist at overveje og planlægge sine bevægelser for at klare en given opgave og dermed også at få nogle erfaringer, som det kan bruge næste gang det skal op eller ned ad f.eks. En trappe. Du skal selvfølgelig være hos barnet og sikre, at der ikke sker noget voldsomt, men lad barnet gøre mest muligt selv.

Ved at barnet har en stor grad af bevægelsesfrihed og får mulighed for at udforske og bruge sin krop igen og igen og igen vil hjernen også blive stimuleret og de mange bevægelser bliver gradvist så sikre, at barnet ikke behøver at tænke over bevægelserne mere. Barnet skal have mulighed for at repetere og forfine bevægelserne millioner ad gange inden bevægelserne bliver automatiseret.

Muskelledsansen/ proprioceptorerne stimuleres ved al bevægelse, men også ved at: 

  • Giv store og lange knus
  • Få barnet til at hoppe ned fra forskellige skamler og højder
  • Lad barnet rulle, krybe, kravle, løbe og danse
  • Lad barnet lege med modellervoks, ler og div.
  • Tilbyd legetøj der kræver barnets kræfter
  • Gå tit i skoven. Naturen har en beroligende virkning hos Jer alle og kroppen udfordres af det ujævne terræn
  • Lad barnet bære sin egen taske ind i pasningsordningen
  • Trille og sparke til bolde, leg med balloner

Barnets hjerne stimuleres også ved mange berøringsindtryk/ taktilsansen:

  • Giv dit barn masser af kram
  • Giv hyppige bade
  • Smøre barnet ind i creme
  • Lad barnet spise med fingrene 
  • Lad barnet være med i dagligdagens aktiviteter
  • Sid arm i arm eller på skødet
  • Sid ofte front mod front

Barnet har også brug for at lære at forholde sig til tyngdekraften /vestibulærsansen. Det er vigtigt at lytte til barnet og respektere dets grænser for at sikre, at det ikke bliver overstimuleret:  

  • Hjælpe barnet med at slå kolbøtter ved at sikre at det kigger ind i navlen
  • Lad barnet hoppe ned fra nederste trappetrin- støt det i begge hænder i starten.
  • Lad barnet hoppe alene på en gammel springmadras.
  • Gyng barnet frem og tilbage, til siderne og rundt.
  • Giv hyppige svingture begge veje rundt.
  • Byg høje tårne af bløde materialer og vælt det igen sammen. 

 Se video fra Åbent hus her!

 

Det er vigtigt at støtte barnet i den finmotoriske udvikling:

  • At støtte barnet i at blive så selvhjulpet som muligt ved først afklædning og lidt senere påklædning. Det 2 årige barn synes det er spændende, så giv det tid og lyst til selv at prøve
  • Lad barnet tørre sig selv om munden efter spisning, selv hælde op fra en lille kande, selv øse sin mad op osv.