Skip to content back to nav
 
 

Motorik - småbørn

Barn i gynge-rutchebane

For børn er det meget vigtigt at have en god motorik.

Børns udvikling igennem sanser
Børn lærer igennem leg og ved at bruge kroppen i daglige aktiviteter.
De fleste børn lærer at integrere deres sanser, udvikle sig selv og lære sociale spilleregler igennem leg, ved at afprøve deres omgivelser og ved at være så selvhjulpen som muligt.

Barnets primære sanser er:

  • Berøringssansen
  • Balancesansen
  • Muskelsansen og
  • Leddenes sanser

Fredericia Kommune har udgivet pjecen:
Børn tænker med kroppen - Fysisk aktivitet giver sund udvikling

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet for børn under 1 år.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet for børn under 1 år på engelsk.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktiviett for børn 1 - 4 år.

Sundhedsstyrellsens anbefalinger for fysisk aktivitet for børn 1 - 4 år på Engelsk.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet 0-4 år

Sundhedsstyrelsen har udgivet pjecen: Støt dit barn til aktiv leg og bevægelse
Pjecen giver konkrete bud på, hvilke lege og aktiviteter forældrene kan sætte i gang, hvis de vil støtte deres børn til at bevæge sig i dagligdagen. 

Lad altid barnet selv prøve om det kan, før I hjælper barnet.
Lad barnet deltage i dagligdagens gøremål. Lad det ryste vasketøj inden det hænges op, lægge bestik på bordet og deltage i oprydningen. Det giver barnet en fornemmelse af, at det er betydningsfuldt for familien. Dette er med til at opbygge en god selvfølelse.
Afpas dog kravene efter alder.

Husk børn elsker gentagelser.

Inspirerende link: Så lad dog barnet 

Pjece: Overbevægelige led i hofte, knæ og fødder hos det 10 - 15 måneder gamle barn

pjece om hypermobility

Stimulering af det lidt større barn

  • At lade barnet færdes i naturen, hvor barnet kan bevæge sig i sin egen rytme. Naturen har en beroligende indvirkning på sindet. det ujævne underlag og små bakker stimulerer balancesansen og muskel-/led sansen
  • At støtte barnet i at blive så selvhjulpen som muligt ved af-og påklædning, kravle foran jer op ad trapper. Lad barnet bære sin egen taske ind i "pasningen". Ofte hjælper det barnet med mundtlig guidning og tålmodighed.
    Husk "øvelse gør mester".
  • At lade barnet stå på et´ ben, hinke, klatre, hoppe ned, gå balance på en bred streg (fortovskant) eller et tykt tov samt gribe en stor bold med begge hænder. Bolden skal i begyndelsen komme fra gulvet. Senere kan boldspillet udvikles til stort set alle former.
  • At lade barnet tegne og male samt lege med Lego eller lignende legetøj, hvor fingrene skal bruges meget. Det udvikler og styrker finmotorikken.
  • At lade barnet styrke mundmotorikken ved at lege med maden. F.eks. at slikke mad fra mundvigene, at samle en lille ært op med tungen eller med læberne eller andre fantasifulde påfund, der kræver brug af motorikken i og omkring munden.

Du kan læse mere i: 

Finmotoriske øvelser 

Styrk dit barns fødder

Foreningen for fodsundhed har udgivet en lille bog, der gennem en historie belyser, hvordan børns sko skal passe fodens funktion (læs mere på deres hjemmeside).

Motorikkonsulentens ydelser  og Henvendelsesskema til motorikkonsulenten (fra Sundhedstjenesten)

Lille menneske 3 - 6 år  (findes ikke elektronisk, men kan købes fra forlaget Skalmeje).
Giv dit barn lyst til at lære (findes ikke elektronisk, men kan købes via Komiteen for Sundhedsoplysning).

Lille menneske - stor udvikling 0 - 3 år.Findes ikke elektronisk.

Læs mere om børn og motorik:
Spring ud i Naturen
Spring ud i naturen - den naturlige ramme for krop og bevægelse
Bevægelsesskattejagt

Online motoriske øvelser til din baby fra Minimotion