Skip to content back to nav
 
 

Motorik - skolebørn

Motorik

Børn skal bevæge sig mindst 60 minutter hver dag. Bevægelse styrker børns selvværd og trivsel.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle børn og unge under 18 år er fysisk aktive
mindst 60 minutter om dagen.
Aktiviteterne skal være af moderat intensitet.

Børn er alt for fysisk inaktive i dag med den nye digitalisering. Det er bl.a. påvist,
at børn, som har TV på værelset, ser gennemsnitligt 4,8 timer mere tv pr. uge,
end de, som ikke har eget tv på værelset.

Undersøgelser peger på, at bevægelse styrker både motorik, koncentrationsevne
og skolepræstationer.

Som forældre kan du hjælpe dit barn på vej til en sundere tilværelse
Som forældre kan du hjælpe dit barn på vej til en sundere tilværelse
ved at sørge for, at børnene får nogle sunde bevægelsesvaner, og støtte
dem i at fastholde de gode vaner - også når de bliver teenagere.

Forslag til måder at støtte dit barn til mere bevægelse i hverdagen :
Transport til og fra skole :
-Dels kan du sørge for at dit barn selv går, cykler, køre på skateboard eller løbehjul til og fra skole og venner.
Det vil give frisk iltning til barnets hjerne, så det er mere frisk og klar til skoledagen.
Der er investeret i gode cykelforhold til skolerne.

Sport i fritiden :
-Dels kan du forvente at dit barn går til sport 1-2 gange i ugen.
Lad gerne dit barn prøve flere forskellige slags i de første år, så det får udviklet dets
ærdigheder og gradvist finder ud af, hvad der giver mest glæde hos dit barn.
Hvis det vælger 1 sportsgren fra, så forvent at det vælger en anden sportsgren til.

Vær rollemodel :
-Dels kan du vise dit barn at hygge er lig med spil i haven, fælles leg på trampolinen, cykelture, skovture eller ture til de mange nye aktivitetssteder rundt omkring, så dit barn vil lære det som hygge.
Hvis du selv dyrker sport vil dit barn også finde det naturligt at bevæge sig dagligt.


EN GAVE FOR LIVET :
Dit barn trives generelt meget bedre ved daglig fysisk aktivitet, hjernen iltes bedre
 og gode hormoner frigives, som skaber bedre hukommelse og mere glæde.
 Musklerne og knoglerne bliver stærkere. Dit barn får langt mere overskud og
får lettere ved at få en god nats søvn, når det bliver naturligt fysisk træt.

Hvis dit barn har en stærk kropskerne med stærke mave -og rygmuskler, så har det
meget lettere ved at sidde stille på en stol og holde sig rank, imens det skriver og
lytter i skolen.

Selværd har stor betydning for barnets indlæringsevne
Selvværd har stor betydning for dit barns psykiske velvære og dermed stor betydning
for dets indlæringsevne.
Et barn med et godt selvværd er desuden bedre til at håndtere oplevelser af succes og
nederlag, hvilket øger barnets livskvalitet og trivsel.

Aktive børn er mindre syge
Aktive børn er mindre syge end stillesiddende børn.
At røre sig giver velvære og energi og forebygger en lang række sygdomme.
Undersøgelser peger på, at børn som bevæger sig:
? Er gladere
? Har et godt helbred
? Føler sig mindre hjælpeløse
? Er mindre morgentrætte
? Har lettere ved at få venner
? Er ikke lige så ensomme og føler sig mindre udenfor

Se også :
1.Se også videoer om forældres dilemmaer til børnenes fysiske aktivitetsniveau på
GET ON som er lavet af Sundhedsstyrelsen.

2.Se også de 52 siders sjove forslag til fysiske familielege i hjemmet og haven på
GET ON. Sundhedsstyrelsens hjemmeside om konkrete forslag til sjov motion.